Martin McWilliam

Martin McWilliam
  • 2023: 8/11-06 deelnemer Affordable Art fair Shanghai met Galerie Terra Beijing, solo tentoonstelling Keramion (Frechen-D) 14-5/17-8

  • 2022: deelnemer ART021 kunstbeurs Shanghai met Galerie Terra Beijing, deelnemer Echo van Majiayao, groepstentoonstelling , deelnemer Winter '22 bij Terra

  • 2021: deelnemer 3M-International

  • 2019: deelnemer Majiayao Culture Explored project China

  • 2016: Terra 30! Multiple

  • 2015: deelnemer Terra in China 2014

  • 2014: deelnemer Crossing Galleries-Sanbao Int. Ceramic Art Museum Jingdezhen, artist-in-residence in Sanbao-Jingdezhen via Terra Delft

  • 2013: deelnemer ShenZhen Artfair (China) met Terra Delft, deelnemer Beijing Design Week-Imperial Granery Beijing China met Terra Delft

  • 2011: Vorm Tegen Tijd, solo tentoonstelling in Rijksmuseum van Oudeheden-Leiden via Terra Delft

  • 2002: deelnemer kunstbeurs Art Twente met Terra Delft

  • 2002-2005-2009-2011-2015-2017: solo tentoonstelling

Zijn werk definieert hij als “potten in essentie”. Ze lijken diepte en volume te bezitten, maar zijn bij nadere inspectie bijna plat. De geometrische manipulatie van vorm en de subtiele decoratie vallen samen met een textuur, die bereikt wordt door de houtstook in de Japanse Noborigama-oven. Sinds het voorjaar van 2009 ontwikkelde zich in zijn denken zijn kijk op de dimensies. In zijn meest recente werk is hij op zoek naar een multiverse pot, met dimensies die voor ons niet direct waarneembaar zijn, maar die bestaan in een parallelle wereld, verbonden met tegenstellingen als positief versus negatief en binnen versus buiten.

McWilliam over zijn recente werk 2020: "In addition to my “virtual” jars and bowls I will be showing a new series of work following up on the vessel in time and space. Fragmented solid porcelain/stoneware vessel forms mounted in between glass columns.

I have been considering a history of mistakes. Slipping into a new space - shifting from trying to copy the work I liked so much to more the idea of them and all the beauty and shortcomings of clay water and fire - Instead of imitating - I work on re-presenting.

In my personal universe there is a space time reality locked up in those simple clay forms –  the jar and the bowl as archetypal forms I felt they go a lot deeper than we can imagine. What a major cultural change that must have been when we began to store and share food in those simple forms.

Recently I have been thrilled to notice the shift in the approach to the restoration of vessels. instead of attempting to plug missing areas - a space is left for your imagination to fill."

Objecten door Martin McWilliam